Pearl Harbor
Pearl Harbor
Jak dlouho bude Amerika předstírat, že svět není ve válce ? Od Berlína přes Řím a Tokio jsme popisování jako národ zbabělců a playboyů, kteří za sebe nechají bojovat Brity, Rusy či Číňany. Byli jsme vycvičeni, že jsme nepřemožitelní a naši lidé si myslí, že Hitler je problém Evropy. Musíme udělat více. Nebo si někdo myslí, že vítěztví je možné bez rizika ? Okamžik jako tento dokazuje kým skutečně jsme a že se nevzdáme. 7.prosinec 1941 se zapíše do dějin jako den hanby.......
30.března 1998. Tichý dům někde v Santa Monice. U stolu popíjejí nad whisky dva lidé - producent Jerry Bruckheimer a režisér Michael Bay.
Bruckheimer: To snad není možný! Tak už i James Cameron získal Oscara! To je nespravedlnost! Všichni komerčáci dostávají Oscara a já pořád nic. Přitom už tak dlouhou dobu produkuji tak úžasné filmy - Policajt v Beverly Hils, Top Gun, Flashdance, Skála…samý pecky, co překonávají divácké rekordy. Když získal Oscara Spielberg, dokázal jsem to ještě pochopit. Je to komerční režisér, ale se Schindlerovým seznamem se fakt vytáhl. Ale Cameron ? Pfff…co na tom Titanicu je tak úžasného, že získal jedenáct Oscarů ? A to nemluvím o těch celosvětových tržbách. Ještě pár týdnů a bude to nejúspěšnější film všech dob! Já se snad zcvoknu!
Bay: Uklidni se Jerry. Prostě mu to přej. Hele Cameron je dobrej. Znám ho dobře, je to sympaťák. Trefil správný recept. Milostný příběh zkombinoval s akcí, přidal vynikající výpravu a triky, úspěšný song a dobře obsadil hlavní role. Takový film musel mít úspěch. Prostě to ber jako fakt.
Bruckheimer: Ale jak já k tomu přijdu ? Takový zasloužilý producent …a jsem pořád bez Oscara! To se musí změnit. Hele, jen co dokončíme Armageddon, uděláme nějaký podobný velkofilm. Armageddon utrží spoustu prachů, takže budu moct u Disneyho příště žádat obrovský rozpočet. Budeš to režírovat…..
Bay: Nezlob se Jerry. Já už chci natočit konečně něco skromného. Něco komorního. Vždyť….
Bruckheimer: Nic takového. Prostě to budeš režírovat a basta fidli. Pak tě už fakt pustím a můžeš si točit ten svůj vysněný muzikál. Ale ten nový film spolu natočíme a bude to bomba. Velký milostný příběh na pozadí velký katastrofy… Přemýšlím o nějakém dobrém námětu, který tu ještě nebyl ….katastrofa Hindenburgu …ne…americká revoluce …
Bay: Něco podobného plánuje Roland Emmerich a chce tam obsadit Mela Gibsona….
Bruckheimer: Hmm…tak to ne. Už to mám! Pearl Harbor! Natočíme velký film na pozadí útoků Japonců na Pearl Harbor. To je ono!
22.května 1999. Zasedací místnost v produkčním studiu. Jerry Bruckheimer a Michael Bay navrhují alternativy scénáře.
Bruckheimer: Tak jsem to podrobněji promýšlel. Vím, přesně co natočíme. Musí to být opravdu velký milostný příběh. A aby to bylo zajímavý, uděláme tam milostný trojúhelník. Dva piloti se zamilují do stejné holky…..
Bay: ….třeba do zdravotní sestry….
Bruckheimer: …přesně! Budou to dávný kamarádi…už odmalička toužili být letci…přihlásili se společně do armády…a stali se z nich ti nejlepší piloti široko daleko. A jeden z nich se zamiluje do té zdravotní sestry. A potom bude muset někam odjet, třeba pojede bojovat do Evropy…to ještě nějak domyslíme….a tam jako zahyne… Ta sestřička a jeho kámoš si budou myslet, že je mrtvý, a jak tak budou společně smutnit, tak se do sebe zamilujou….a on se najednou z Evropy vrátí živ a zdráv…
Bay: A jen co přijede, tak začne útok Japončíků….a abychom to dilema vyřešili, tak navrhuji, aby jeden z nich při tom náletu hrdinně zahynul a ta sestřička se potom vdá za toho druhého. Už to vidím. To bude skvělý doják. Potoky slz. Kupy kapesníků. Paráda!
Bruckheimer: Ale nemůžeme přece skončit film katastrofou v Pearl Harboru! Sakra jsem přeci Američani a americký film nemůžeme ukončit vítězstvím Japončíků.. Beztak jsme tu válku vyhráli. Ten nálet přežijí oba a jeden z nich zahyne jinde. Třeba při tom Doolittlově náletu na Tokio. To byl přece náš první odvetný nárok proti Japončíkům. To bude hned vypadat jinak. Už vidím ten titulek "V Pearl Harboru jsme byli tvrdě napadeni, ale potom jsme se vzchopili a dali Japončíkům na frak!" To je patriotismus!
Bay: Hele a co ten nálet ? Navrhuji natočit něco co tu ještě nebylo! Na výpravě bych nešetřil. Požádáme námořnictvo o podporu, určitě nebudou proti, vždyť ty jsi s nimi od Top Gunu jedna ruka. Pronajmou nám letadlové lodě, z muzea nám půjčí letadla. Asi jich budou mít jenom pár, ale není problém udělat další kopie. A těším se na výbuchy! Musí to vypadat jako pravý peklo! Velkolepě, ať diváci puknou úžasem. Teď mě napadá jeden úžasný záběr: když z letadla vypustí bombu, tak kamera ji bude sledovat do doby, než spadne na loď a vybuchne. Tím všechny dostaneme!
Bruckheimer: Jasně! Skvělý nápad! Ale…sakra…to nám nebude nezbude moc peněz na herce. Musíme najít nového DiCapria, aby se s nim puberťačky ztotožnily. Jednoho z těch pilotů musí hrát určitě Ben Affleck. Mám ho pojištěného, ve smlouvě na Armageddeon má klauzuli, že musí hrát ještě v jednom mém filmu. A ten druhý….už to mám! Co třeba Josh Harnett ? Nastupující hvězdička, teď hrál v Halloweenu H20. To bude určitě hvězda. Na něm ušetříme.
Bay: Hele a tu sestřičku může hrát třeba Kate Beckinsaleová, tuhle jsem jí viděl v Mnoho povyku pro nic. Moc se mi líbila, je to fakt kočka. A pak chci někoho slavného do vedlejší role. Třeba Jona Voighta, všimnul sis někdy jak je podobný prezidentu Rooseveltovi ? Napadá mě ještě Alec Baldwin nebo Tom Sizemore.
Bruckheimer: Hudbu bude skládat Hans Zimmer, bez něho to nepůjde. I když má teď nabitý rozvrh…teď pracuje na nějakým historickým filmu…jmenuje se to Gladiátor nebo tak nějak a točí to Ridley Scott. Věřil bys tomu ? Historický film co bude odkazovat na klasiky ze 60.let. To nemůže mít úspěch. To bude určitě propadák….
29.května 2001. Jerry Bruckheimer zapíjí s Michaelem Bay v baru u Mazaného králíčka hořkost ze zdrcujících kritik
Bay: Teda ty kritici nás pěkně sestřelili. Sice jsme se snažili udržet všechny recenze až po datum premiéry, ale beztak. Já nechápu co jim pořád vadí. Natočili jsme komerční film přesně ušitý na míru současnému mladému publiku. A prý že to neodpovídá historii! Pche…když chtěj historii, tak ať si přečtou knížku, nebo se podívají na Tora! Tora! Tora! Sakra, tohle je přece film o velký lásce a válka je tam jako pozadí! Nehledě na to, že oproti Armageddonu jsem patriotismus dost utlumil a svůj videoklipový styl taky. Julia Robertsová mi ten příběh pochválila a ten její kluk mi říkal, že v životě neviděl lepší bojový scény. Na velkým plátně a s digitálním zvukem ho to prý úplně zarazilo do sedadel.
Bruckheimer: Kašli na ně. Hele, během prvního víkendu jsme vydělali 56 miliónů. To je podstatný a ne nějaký kritiky. Rozpočet 150 miliónů máme za chvíli zpátky. Za týden to startuje v Evropě a ty se můžou po válečných filmech utlouct. Do Japonska to pošleme trochu zkrášlený, aby tam nevypadali jako úplní hajzlové, přeci jenom tam máme čtvrtinový odbyt. A na toho jejich Oscara taky kašlu, ať si ho strčí někam. Beztak je to stejně o tom, kdo bude nejlépe oblečený.. Vyděláme fůru peněz.
Bay: Teď jsem si vzpomněl. Nějaký režisér, myslím že z Polska, natočil taky válečný film a má to mít podobnou zápletku. Dva letci se zamilují do stejné holky během války. Na název si teď nevzpomenu, ale je to něco se světem. Je to ten režisér co získal před dvěma lety Oscara za Kolyu. A představ si, za kolik to natočil….. Za šest a půl miliónů dolarů!
Bruckheimer: Chacha! Za to dneska u nás netočí ani Woody Allen! To bude nějaký šíleně komorní příběh, kde bude pár letadel, samý kecy a žádný souboje. To pro nás není nebezpečí. Zařídím aby v USA nezískali distributora a bude to! A v jejich zemi, v tom Polsku, to nasadíme trochu později, zaplatíme větší kampaň a pak je tam smázneme jedna radost…..
4.září 2001. V redakci Filmpubu bojuji se svým vnitřním hlasem…
"Hele, nemůžeš takhle alibisticky psát o Pearl Harboru. Musíš napsat, jaký to je, co se ti tam nelíbilo, srovnat to s Tmavomodrým světem a tak vůbec. Něco v tom smyslu, že to vůbec není tak špatné, jak jsi někde četl a že tě Pearl Harbor v podstatě příjemně překvapil. A že máš vlastně vkus obyčejného diváka, který na to půjde, aby si zaslzel u milostného příběhu a byl unešený z leteckých soubojů. A že ti ani nevadí ty tuny klišé, ani ten všudypřítomný patriotismus, ani ta natahována délka, hlavně když to potěší oči, uši a srdce. Poctivá komerce s obrovským rozpočtem, nafouknutou výpravou, úžasnými triky a chudým dějem. Že to vlastně ani není film, ale na míru vyrobený produkt, oslavujicí Američany, popcorn a videoklipy. Ach jo…budu to muset asi celé přepsat…..